Listjäveln: #6 Världsfred

Världsfred - Inte imorgon.
Med tanke på att vi för inte så länge sedan haft ett Europa där de flesta av länderna deltog i ett gemensamt krig så har vi gjort en del framsteg genom åren men vi är inte där än.  Vi kommer aldrig att hitta dit så länge alla har rätt till sina egna åsikter om vad som är rätt och fel.
Krig är oundvikligt. Utan krig skulle inte begreppet världsfred ens existera och alla ladys skulle inte kunna stå där på sina skönhetstävlingar och säga "I want peace in the world".
Vad är världsfred? Hur ska vi kunna nå fram till detta så avlägsna mål om vi inte kan enas om ett stabilt samhälle där alla gillar exakt samma saker och tycker exakt likadant? Ser inga som helst tecken på att det kommer att inträffa så länge vi har våld omrking oss.
Det är som ringarna på vattnet. En liten droppe bryter ytspänningen som gör att ringarna skapas och blir allt fler och större i rasande fart.
Jag tror inte, hur mycket jag än önskar. Att det kommer finnas något i närheten av en såkallad världsfred.
Vi kommer aldrig att kunna undvika att några få stå där mitt i ett krig fullt av hat, bomber och död. En kamp om liv, religon, ära och makt. Tyvärr!
Om jag säger världsfred, vad säger du då?
Han1: Omöjligt.
Hon1: Nangiala.
Han2: Skumbad
Hon2: Lugnt och tyst
Han3: Världskrig?
Hon3: Jag är jättesugen på glass!
Han4: Ouppnåligt.
Hon4: Jag går inte ner i spagat iaf.
Kanske att vi någon gång kommer att skapa någon slags harmoni i världen men inte världsfred, inte fri från hat och krig.
"Peacekeeping is not a job for soldiers, but only soldiers can do it"
Världsfred - Inte imorgon.

Med tanke på att vi för inte så länge sedan haft ett Europa där de flesta av länderna deltog i ett gemensamt krig så har vi gjort en del framsteg genom åren, men vi är inte där än.  Så länge alla har rätt att säga (efter eget tycke) vad som är rätt och fel kommer inte världsfred finnas inom den närmsta framtiden.

Vad är världsfred? Hur ska vi kunna nå fram till detta så avlägsna mål om vi inte ens kan enas om ett stabilt samhälle där alla gillar exakt samma saker och tycker exakt likadant? Ser inga som helst tecken på att det kommer inträffa så länge vi har ondska omrking oss.
Det är som ringarna på vattnet. En liten droppe bryter ytspänningen som gör att ringarna blottas för världen och sedan blir dom allt fler och större i rasande fart.
Jag tror inte, hur mycket jag än önskar att det kommer finnas något i närheten av en såkallad världsfred.

Vi kommer aldrig att kunna undvika att några/någon får stå där mitt i kriget fullt av hat, bomber och död.
En kamp om liv, religon, ära och makt.
Krig är oundvikligt. Utan krig skulle dock inte  begreppet världsfred ens existera och alla ladys skulle inte kunna stå där på sina skönhetstävlingar och säga "I want peace in the world".
Klart vi borde sträva mot att ha lite mer kärlek och harmoni här i välden men världsfred är för stort, för avlägset och svårt.

Om jag säger världsfred, vad säger du då?
Han1: "Omöjligt"
Hon1: "Nangiala"
Han2: "Skumbad"
Hon2: "Lugnt och tyst"
Han3: "Världskrig?"
Hon3: "Jag är jättesugen på glass!"
Han4: "Ouppnåligt"
Hon4: "Jag går inte ner i spagat iaf"
Han5: "Att de inte finns och att de aldrig går att uppnå. Samma sak med nollvisonen som vägverket vill sträva efter"
Hon5: "Krig"

"Peacekeeping is not a job for soldiers, but only soldiers can do it"



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0